مرکز ترک اعتیاد

بستری در مرکز ترک اعتیاد در برخی شرایط، جایگزین درمان سرپایی می شود؛ این شرایط به نوع ماده مورد مصرف، مدت مصرف، میزان مصرف و شرایط جسمی و روانی فرد مراجعه کننده بستگی دارد.
مراجعه کننده ای که احتیاج به بستری در مرکز ترک اعتیاد داشته باشد، كلیه امور درمانی با نظارت پزشك معالج انجام می شود. از امتیازات این روش این است كه فرد بیمار، از نزدیك مورد مراقبت های لازم پزشكی و پرستاری قرار می گیرد و چون در کلینیک بستری است دسترسی او به مواد وجود ندارد و در صورتی که بیمار نیاز به داروهای خاص خوراكی و یا تزریقی داشته باشد ، این داروها به راحتی در کلینیک ترک اعتیاد در دسترس بوده و به فرد، داده شده و یا تزریق می گردد و لذا هرگونه علایم ناشی از ترك به سرعت درمان می گردد.
برخی افراد بارها و بارها روش های مختلف ترک مواد را در منزل انجام داده و با شکست روبرو شده اند، دلیل آن بسیار ساده است، زیرا برای ترک مواد، علاوه بر سم زدایی، نیاز به درمان ریشه ای و اصولی بیماری ها و اختلالات روانی فرد بیمار وجود دارد که معمولاً در منزل امکانات و شرایط برای انجام این فعالیت ها وجود ندارد و این امر باید در مرکز ترک اعتیاد و زیر نظر پزشک و روانشناس متخصص صورت پذیرد.

بستری در مرکز ترک اعتیاد

گاهی اتفاق مي افتد كه فردی که قصد ترک اعتیاد دارد، توسط خانواده براي درمان به كلينيك ترک اعتیاد منتقل مي شوند و كادر درماني كلينيك سعي مي كنند در زمان بستري بينش بيمار را در جهت پذيرش بيماري و به خصوص قبول درمان و همكاري با كادر پزشكي بالا ببرند که لازمه این امر، برخورد تخصصی با بیمار و خانواده او می باشد.
در مدت زمانی که بیمار در مرکز ترک اعتیاد بستری است، به صورت شبانه روزی زیر نظر پزشکان مرکز قرار دارد و با دریافت خدمات روانشناسی، و یا در صورت لزوم خدمات روانپزشكی و پزشک متخصص ويزيت مي گردد، تمامي علائم و نشانه هاي ترك و عوارض سوء مصرف مواد در شخص مورد مشاهده و كنترل قرار مي گيرد. در تمام طول مدت بستری ، بيمار هم چنين تحت نظر روان پرستاران مركز مي باشد كه در صورت نياز اقدامات درماني مناسب از جانب ايشان نيز صورت مي گيرد.
در موارد شدید ممکن است فرد بیمار بر اثر ترک مواد، دچار بدخلقی و پرخاشگری و وسوسه شدید مصرف و تشنج شود که تمامی موارد نیاز به امکانات و حضور کادر پزشکی و پرستاری دارد که در منزل ممکن نمی باشد. مرکز بستری ترک اعتیاد بصورت شبانه روزی و 24 ساعته با حضور پزشک و کادر فنی از بیمار مراقبت نموده و روش های درمانی مختلفی را اعم از جلسات مشاوره فردی و گروهی، رواندرمانی و انجام می دهند.
ترک اعتیاد و درمان اصولی و تخصصی، نیاز به زمان کافی دارد. برخی مراکز ترک اعتیاد اعلام می کنند که ظرف 2-1 روز درمان قطعی و کامل اعتیاد امکان پذیر است. ولی این طور نیست و درمان اعتیاد نیاز به یک برنامه ریزی طولانی تا زمان ترک و پیگیری های بعد از بهبودی و پایان بستری دارد. درمان های کوتاه مدت در بیشتر موارد با برگشت بیماری در زمانی کوتاه بعد از ترخیص همراه می شوند.
مدت زمان مورد نیاز جهت بستری در مرکز ترک اعتیاد و دریافت خدمات ترک اعتیاد و مراقبت های بعد از آن پس از مشاوره با پزشک متخصص تعیین می شود و این امر به نوع ماده مورد مصرف، مدت مصرف، میزان مصرف و شرایط جسمی و روانی فرد بستگی دارد.